دوشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ ۱۱:۴۹ ۱۳
طبقه بندی:
  • اخبار
  • اخبار ویژه
  • بنر مناسبتی
  • گزارش تصویری
چچ

توضیحات صریح دبیرکل درباره عملکرد سندیکا

دبیرکل سندیکای بیمه گران: حضور رسانه ها در فضای مجازی باعث خیر و بسیار مبارک است و به شفاف سازی کمک می کند. اما خبرنگاران نیز باید احساس مسئولیت کنند یعنی می توانند خوب و بد بگویند اما باید به دنبال حقایق باشند و برای حفاظت از روابط سالم و شفاف تلاش کنند.

توضیحات صریح دبیرکل درباره عملکرد سندیکا

سیدمحمد علیپور روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران حوزه بیمه درباره مباحث مطرح شده در هفته های اخیر و برای شفافیت بیشتر اذهان عمومی گفت: سندیکا محلی برای اجماع مدیران  شرکتها با نظرات متفاوت است و موظفیم نظرات حرفه ای صنعت بیمه را با هم هماهنگ کنیم تا بتوانیم در زمینه های قانونی و نظارت شورای عالی بیمه عوارض کمتری جاری شود و منافع صنعت حفظ شود.
 

توضیحات علیپور درباره مسایل مالی سندیکا
علیپور با بیان اینکه در یک سال گذشته بیشتر بر مسایل فنی صنعت بیمه تمرکز کرده ایم افزود: در سال گذشته بودجه سندیکا با مصوبه شورای عمومی به نصف کاهش یافت و تعداد چهار نفر از کارکنان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. علیرغم نصف شدن بودجه و اینکه هیچ دارایی فروخته نشده است، ساختمانی جدید در اندازه نیازهای سندیکا خریداری شده است و با وجود تورم شدید در جامعه، بودجه جاری سندیکا نیز کمتر شده است.
دبیرکل سندیکا افزود: با آنکه بودجه سندیکا نصف شده ، بدون آنکه از دارایی های سندیکا کم کنیم اقدام به خرید ساختمانی جدید برای توسعه فعالیت های آموزشی و سایر اهداف مندرج در اساسنامه کردیم. این ساختمان را از بیمه ایران بعد از درج آگهی توسط آن شرکت و  در مناقصه خریدیم و سند آن بنام سندیکا است. البته از زمان آقای خواجه نوری موضوع  خرید ساختمان و نوع مالکیت آن با توجه به حق عضویت های متفاوتی که پرداخت می شود مطرح بود که در نهایت تصمیم گرفته شد این ساختمان به نام سندیکا باشد. 
وی ارزش ریالی ساختمان جدید سندیکا را کمتر از پنج میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: توصیه شده بود که ساختمان  فعلی را بفروشیم و سپس ساختمان جدید بخریم اما بعد از صرفه جویی فراوان توانستیم هزینه خرید این ساختمان را تامین کنیم. این مبلغ قرار است در سه نوبت پرداخت شود که دو نوبت آن پرداخت شده و یک نوبت دیگر آن باقی مانده است. دلیل حفظ ساختمان فعلی هم زمانبر بودن راه اندازی ساختمان جدید و تامین هزینه های ساخت ساختمان جدید است.
دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران خاطر نشان کرد: در اینکه وظایف سندیکا بسیار فراتر از این مواردی است که وجود دارد شکی نیست، حتی در زمینه آموزش در سال گذشته که من تازه به سندیکا آماده بودم، دایم در این زمینه بحث می کردیم. بیمه ایران یک مرکز آموزشی علمی کاربردی داشت که به دلیل منع قانونی برای نگهداری آن، برخی از دوستان بر این نظر بودند که سندیکا این مرکز را در اختیار بگیرد و به مرکز آموزشی تبدیل کند. اما مدیران شرکت های بیمه با هم اختلاف داشته و حتی نظرات کاملا مخالف یکدیگر دارند، به شکلی که برخی می گفتند مشاور لازم نیست و در این موارد اتفاق نظر بوجود نیامد.
علیپور درباره عدم سپرده گذاری حق عضویت سندیکا از شرکت های بیمه در بانک ها و سپس دریافت سود از آن نیز اظهار داشت: این مبلغ در بانک ها هم اکنون سپرده گذاری شده ولی این سپرده امروز کم است چون از این میزان، مبلغی برای خرید ساختمان جدید سندیکا در میدان گلها که عرض شد هزینه شده است.
وی درباره ابهام در عملکرد سندیکا افزود: شرکت ها سالیانه مجمع عمومی برای رسیدگی به صورت های مالی دارد. مجمع سندیکا، شورای عمومی است که هم اکنون متشکل از 29 مدیرعامل  عضو سندیکا است  که عموما هر دو هفته یکبار تشکیل جلسه می دهند. بهتر می دانید مدیران عامل عضو شورای عمومی  مدیرانی ارشد و  مسلط به مباحث مالی و اجرایی هستند که هر کدام  شرکت های بزرگی را اداره می کنند و با صلاحیت و توجه کامل به عملکرد مالی سندیکا می پردازند.
علیپور با بیان اینکه سندیکا یک خزانه دار منتخب از بین مدیران عامل شرکتها دارد ، افزود: هم اکنون این خزانه دار یکی از بهترین مدیران عامل صنعت بیمه است.
وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود صبحانه کاری سندیکا بسیار گران است، اظهار داشت: آن کسی که این حرف را زده است حساب و کتاب ندانسته و جمع و ضرب دودوتا را هم نمی داند.
دبیر کل سندیکای بیمه گران ایران درباره کاهش مشاوران و تخصیص بودجه به کارمندان تصریح کرد: بودجه و هزینه جاری سندیکا کمتر از سال گذشته است. ضمن آنکه سندیکا سعی می کند بیشتر از بدنه کارشناسی شرکت های بیمه  استفاده کند و بیشتر از 370 نفر از مدیر ، مشاورو کارشناس خبره شرکت های بیمه، در سندیکا مشارکت مستمر داشته، به شکلی که هفتگی در جلسات مختلف  سندیکا شرکت می کنند.
وی درباره پرداختی به کارکنان سندیکا که گفته می شود سالیانه بیش از 100 میلیون تومان است، نیز اظهار داشت: مقایسه  موردی پرداختی به پرسنل با شرکتهای بیمه فعال در کشور نشان می دهد که پرداختی به کارکنان سندیکا در حد متوسط است. البته برخی از شرکت ها حقوق های بالاتر از سندیکا و یا برخی دیگر پایین تر از ما به کارکنان خود پرداخت می کنند. البته یک میزان پرداختی های  ما به مدیران شرکت های بیمه عضو کارگروه ها است. پرداخت های مقطعی فصلی به این افراد داریم که  بعنوان حق جلسه پرداخت می شود که این میزان پرداختی هم نسبت به قبل ، بسیار کمتر شده است.

 

چگونگی محاسبه و دریافت حق عضویت
علیپور درباره حق عضویت شرکت های بیمه نیز اظهار داشت: حق عضویت ها به صورت ثابت به میزان 40 میلیون تومان است که مصوب شورای عمومی سندیکا است و نظر شخصی رییس یا دبیر کل سندیکا نیست و متغییر که براساس پرتفوی شرکت های بیمه و آمار بیمه مرکزی است.براساس عملکرد سالیانه شرکت های بیمه به اضافه حق عضویت ثابت خواهد بود که سال گذشته 3.3 میلیارد تومان بوده است.
وی درباره اینکه چرا برخی از شرکت ها حق عضویت خود را به موقع پرداخت نمی کنند، تصریح کرد: ما اوایل هر سال حق عضویت شرکت ها را براساس عملکرد سال قبل برآوردی صورت می گیرد و پس از گذشت 5 ماه از سال چون آمار سال قبل قطعی می شود و پس از قطعی شدن، تفاوتی پیدا خواهد کرد و پس از بررسی مجدد، به روسای شرکت های بیمه حق عضویت آنها را اعلام می کنیم. امابرای وجود انضباط مالی جدیت داریم و براساس مصوبات حق عضویت باید تا پایان شهریور به حساب سندیکا واریز شود.
دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران درباره اینکه آیا تمامی شرکت های بیمه در سال 96 با سندیکا تسویه کرده اند یا خیر، گفت: عمده شرکتها تسویه کرده اند. البته مواردی با دلایل موجه به تاخیر افتاده است  برای مثال بیمه زندگی خاورمیانه چون هنوز به سوددهی نرسیده و نتوانسته به پرتفوی لازم برسد، ما نیز برای دریافت حق عضویت ملاحظه آنها را کردیم.
علیپور اظهار داشت: مجمع سندیکای بیمه گران ایران شرکت های بیمه هستند و این سندیکا امانت دار تصمیمات آنها است و براساس خرد جمعی اقدام می شود، بنابراین دیر، زود، کم و زیاد شدن حق عضویت ها را در شورا مطرح  شده و شورای عمومی نیز در این زمینه تصمیم گیری خواهد کرد.
دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران درباره ادامه کاهش بودجه سندیکا برای سال 98 نیز اظهار داشت: خیر. در زمانی که این موضوع تصویب شد، بنا به دلایلی بود که ما نیز موافق آن بودیم ولی امروز شرایط به حالت قبل بازگشته که یکی از دلایل آن می توان درباره پیش بینی ساخت و ساز ساختمان جدید سندیکا باشد.


درباره استعفای مدیرعامل بیمه اتکایی امین
وی در پاسخ به هشت مورد مطرح شده نامه مدیرعامل بیمه اتکایی امین نیز خاطر نشان کرد: عمده این این موارد مطرح شده مبهم است که باید مصادیق آن مطرح شود تا بتوانیم جواب این موارد را بدهیم. همچنین گزارشی از فعالیتهای سال 96 سندیکا تهیه شده که در دسترس است و می توانید از آن استفاده کنید.
دبیر کل سندیکای بیمه گران ایران با بیان اینکه از قدیم رسم بوده که گزارش مصوبات سندیکا هر چند ماه یکبار برای شرکت های بیمه ارسال شود، افزود: اخیرا بنابراین شده است که عین صورت جلسات را برای شرکت های بیمه ارسال کنیم و از ارسال صرفا مصوبات بپرهیزیم.
دبیرکل سندیکای بیمه گران با اشاره به بند مبهمی از نامه در خصوص تخلف در سندیکا افزود: در سندیکای بیمه گران ایران قطعا تخلفی وجود ندارد. اگر در شرکتها سالی یکبار مجمع عمومی برگزار می شود، در سندیکا این مجمع که همان شورای عمومی مدیران عامل شرکتهاست هر دو یا سه هفته یکبار برگزار می شود.
دبیرکل سندیکای بیمه گران درباره نظر نهایی خود درخصوص خروج بیمه اتکایی امین از سندیکای بیمه گران ایران، اظهار داشت: در سندیکا سعی می شود نظرات شرکت ها را هماهنگ کنیم و من به عنوان امانت دار باید جمع بندی تصمیمات را به درستی انجام دهم.
وی با بیان اینکه براساس اساسنامه سندیکای بیمه گران، شرکتی که در مناطق آزاد است می تواند عضو سندیکا نباشد، ادامه داد: شرکت هایی است که در مناطق آزاد به ثبت رسیده اند برای حضور در سندیکا مختارند، کما اینکه یکی از شرکت های داخلی به دلیل ضعف مالی درخواست خروج از سندیکا را داشت که ما در جواب پاسخ دادیم که براساس قانون شما نمی توانید ترک عضویت کنید.
علیپور در پاسخ به سوالی درباره حفظ وحدت در سندیکای بیمه گران ایران، خاطر نشان کرد: من سعی می کنم نظرات جمع را اجرایی کنم و براساس آیین نامه داخلی این موضوع در کمیسیون های راهبردی، فنی و مالی یا شورای عمومی مطرح خواهد شد و سپس براساس نظرات جمع، تصمیم گیری صورت می گیرد.
وی در پاسخ به این که آیا این نامه مدیرعامل بیمه اتکایی امین که خطاب به رییس شورای عمومی سندیکای بیمه گران ایران ارسال شده، به این شورا ارجاع شده است یا خیر، گفت: مسئولیت اداره سندیکا با دبیر کل است و در جلسه شورای عمومی موضوعات مختلفی که توسط اعضا مطرح می شود را بررسی می کنیم.

 

ضمانت اجرای مصوبات سندیکا
علیپور در پاسخ به این سوال که شما به عنوان دبیرکل سندیکا چه ابزار اجرایی برای جلوگیری از تخلف در صنعت بیمه داشته اید؟ گفت: باید دید که تخلف نسبت به چه چیزی مطرح است، قانون یا اقدام مخالف نظرات سندیکا. سندیکا قدرت اجرایی خود را از اتحاد شرکت های عضو بدست می آورد که البته در برخی موارد می تواند نافذ باشد و در برخی از موارد نمی تواند.
علیپور خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات ما در سال گذشته، درباره کنسرسیوم خودروهای صفرکیلومتر بود که از سندیکا انرژی  و وقت بسیاری گرفت. این اقدام تنها با اتحاداعضا امکان پذیر شد. در این زمینه نیز خوب عمل شد و از تخلفات زیادی و روابط غیرشفاف مالی جلوگیری کرد و رقمی در حدود صدها میلیارد ریال برای صنعت بیمه انتفاع مالی داشت.
وی افزود: البته در برخی موارد، مانند نرخ شکنی، اکثریت بر این نظر هستند که نرخی وجود ندارد که بخواهیم نرخ شکنی کنیم. موضوع بعدی بر این است که وقتی نرخی تعیین شود، ضمانت اجرایی قوی برای آن در سندیکا وجود ندارد.
وی همچنین درباره یکی از وظایف سندیکای بیمه گران که همان گسترش فرهنگ بیمه است، اظهار داشت: من در روزهای آغازین سال گذشته و در اولین اقدام دو نامه به مدیران عامل شرکت های بیمه نوشتم ودر آن نگاشتم که با ملاک قرار دادن تعریف سندیکا در دنیا و ظرفیت قانونی آن در کشور برای حل مشکلات مبتلابه صنعت بیمه چگونه عمل کنیم. تنها یک شرکت نظر داد و البته عدم نظردهی بعنوان قابل قبول بودن شکل فعلی فعالیت سندیکا ارزیابی می شود.
علیپور با ذکر اینکه در سایر کسب و کارها پروانه فعالیت و یا صلاحیت های فنی توسط اتحادیه های آنها داده می شود، اما در شرکتهای بیمه  این امور در حیطه اختیارات سندیکای بیمه گران ایران نیست، ادامه داد: در اینکه وظایف سندیکا بسیار فراتر از این مواردی است که وجود دارد در آن شکی نیست، حتی دربدو ورودم به سندیکا در  زمینه آموزش بحث کردیم. 
وی با اشاره به سابقه تدریس خود در دانشکده امور اقتصادی، گفت: در رشته بیمه تدریس کرده ام  و می دیدم که سطح دروس نسبت به گذشته تقلیل یافته است. دانشجو فقط 28 واحد بیمه ای دارد و در آن واحدهای درسی نیز خبری از محاسبات و عدد و رقم نیست. که نشان دهنده کاهش سطح آموزش در فاغ التحصیلان بیمه است.این ضعف هایی است که باید به آن پرداخت و اگر اساسنامه سندیکا اجازه دهد می تواند وظایف بسیاری را برعهده بگیرد به شرطی که اتفاق نظر وجود داشته باشد و بتوان آنرا اجرایی کرد.

 

نامه ارسالی به وزیر اقتصاد
علیپور درباره نامه ای که به وزیر پیشین اقتصاد برای انتخاب رییس کل بیمه مرکزی از داخل صنعت نگاشته شده بود، اعلام داشت: متولی اصلی آن نامه تعدادی از مدیران عضو سندیکا بودند و بعضی دوستان از جمله آقای دکتر عباس زادگان این پیشنهاد را داشت که به نظر من این نامه نکته های بسیار خوب  ودرستی داشت.
دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران در پاسخ به اینکه شما می توانستید به مسعود کرباسیان وزیر سابق اقتصاد برای انتخاب رییس بیمه مرکزی مشاوره ارایه دهید، ادامه داد: آیا مشاوره را من می توانم بدون اینکه وی بخواهد، ارایه دهم؟ یا اینکه آنها باید بخواهند تا من مشاوره دهم؟ البته من با آقای کرباسیان سابقه رفاقت طولانی داشتم اما وی از من برای انتخاب رییس کل بیمه مرکزی سوالی نپرسید که بخواهم نظرم را بگویم.
وی درباره نشست خود با سلیمانی رییس کل جدید بیمه مرکزی گفت: وی فردی منطقی و بسیار خوش فکر است. امیدوارم آقای سلیمانی با قدرت برای حل مشکلات صنعت بیمه وارد شود. معتقدم از آنجایی که سابقه مدیریت بسیار خوبی دارد با استفاده از نیروهای خوب صنعت بیمه می تواند موفق باشد.
علیپور همچنین افزود: امیدوارم همچنان بهترین همکاری را با بیمه مرکزی داشته باشیم و  با وجود آقای سلیمانی این همکاری گسترش یابد. مسایل و مشکلات مهم و اساسی زیادی وجود دارد که تنها می توانیم با همکاری مرتفع کنیم.

 

آسیب شناسی وضعیت کنونی صنعت بیمه
وی با بیان اینکه یکی از آفت های فعلی اقتصاد کشور و شرکت های بیمه، بنگاه داری ناشی از سهام داری غیر اصولی است، اظهار داشت: به هیچ عنوان نمی توان گفت که یک شرکت از میان شرکت های بیمه کاملا خصوصی باشد. شاید بدترین نوع سهام داری توسط دولت است
دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران گفت: اگر این شرکت ها کاملا خصوصی باشند، قطعا نیرویی برای مدیریت انتخاب می شود که بتواند با جان و دل برای شرکت کار کند نه اینکه با توصیه فلان وزیر یا نماینده مجلس به مدیریت آن شرکت برسد و متاسفانه وقتی مدیرعامل بانک  یا هر نهاد دیگری که سهامدار است با رابطه انتخاب شود، با همان باندبازی مدیرعامل شرکت بیمه را نیز انتخاب می کند.
وی گفت: من چندین بار هم گفته ام که باید دید صنعت بیمه در کجای اقتصاد ما قرار دارد و حاکمیت نیز تا چه اندازه باید در صنعت بیمه نقش به عهده داشته باشد.
علیپور با بیان اینکه بیمه ایران و بیمه مرکزی دو بازوی دولت در صنعت بیمه هستند، خاطر نشان کرد: متاسفانه وزرای اقتصاد بدون اینکه با فعالان صنعت بیمه مشورت کنند، فقط به انتصاب افراد می پدازند و رها می کنند. نتیجه این اقدامات را امروز در صنعت بیمه می بینیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آینکه آیا انتخاب آقای سلیمانی را انتخابی دقیق می دانید یا خیر؟ افزود: ارزیابی در این زمینه ندارم و تمامی موارد از انتخاب رییس کل و یا هر انتخاب دیگری اینگونه نیست که با یک نظر بتوان جمع بندی کرد چون بیمه حرفه بسیار پیچیده ای است.

 

راهکارهای افزایش کارآیی سندیکا
دبیرکل سندیکای بیمه گران در پاسخ به سوالی درباره برخورد با تخلفات در صنعت بیمه گفت: موضوعات مختلف در خصوص تخلفات مکررا در شورای عمومی مطرح شده است. همچنین اختلافاتی که ممکن است بین دو شرکت رخ دهد پس از بحث در سندیکا منجر به توافق شده و حل و فصل می شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره عدم توجه به ضریب نفوذ سندیکا و حل مشکلات شرکتهایی مانند شرکت بیمه سرمد و دیگر شرکت های بیمه نیز افزود: محمل ورود سندیکا به اینگونه مسایل باید از چه بابی باشد؟ و در دوره حضور بنده مورد حادی پیش نیامده که بخواهیم درباره آن در شورای عمومی یا کمیسیون راهبردی بحثی صورت گیرد.
علیپور درباره اختلافات کنونی درشرکت بیمه کارآفرین افزود: در جمع ما مدیران عاملی وجود دارند که بر این نظر هستند که بعضی از وظایف بیمه مرکزی می تواند از وظایف سندیکا باشد یک راهی طولانی است چون در برخی موارد به ضعف ضمانت اجرا یا عدم جمع بندی بر می خوریم که قطعا کاری فنی و صنفی است. این موضوعات سازوکار مناسب می خواهد که اگر این اتفاق رخ دهد، برای سندیکا ضمانت اجرا ایجاد خواهد کرد.
وی خاطر نشان کرد: مجددا تاکید می کنم به نظرم دولت باید در نقش خود در صنعت بیمه تجدید نظر کند و بگوید که صنعت بیمه در کجای اقتصاد ما قرار دارد و نقش دولت و حاکمیت در این صنعت چیست و برای اینکه این بخش بصورت صحیحی اداره شود باید چه اقداماتی انجام داد.
علیپور گفت: معتقدم باید یک تجدید نظر کلی درباره قوانین سندیکا صورت گیرد. اگر بررسی مجددی در قوانین شود باید در وظایف و اختیارات دولت، بیمه مرکزی، سندیکای بیمه گران و شرکت های بیمه تجدید نظر شود، وقتی مقررات و قانون بلاتکلیف است، نمی توان حد و مرز مشخصی تعیین کرد، ولی باید همه موارد شفاف و روشن بازبینی شود.

 

اقدامات شاخص سندیکا در جهت منافع اعضا
دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران خاطر نشان کرد: سندیکای بیمه گران اقداماتی از قبیل معافیت بیش از 70 درصد پرتفوی بیمه از مالیات بر ارزش افزوده، اجرای کنسرسیوم ماشین های صفر کیلومتر تلاش و سعی زیادی داشته که نتایج خوبی از آن حاصل شده است. ما در حل اختلافات مالیاتی ما 4 نماینده داریم که از مدیران خبره صنعت بیمه هستند و یا این روزها نیز به دنبال پیگیری موضوع مشکلات نمایندگان با تامین اجتماعی هستیم.
وی گفت: اگر اساسنامه سندیکا ساختاری و ریشه ای تغییر داده شود، وظایف سندیکا نیز روشن خواهد شد و می توان براساس آن وظایف و اقدامات جدید را گسترش داد.

 

برنامه های آینده و انتخابات آتی تعیین دبیرکل سندیکا
علیپور درباره اینکه آیا در انتخابات بعدی سندیکا شرکت خواهد کرد و برنامه های آینده او در سندیکا چیست؟ اظهار داشت: اگر براساس دیدگاه خودم باشد مایلم مشکلات را ریشه ای حل کنم و یکی از آن تعیین تکلیف وظایف سندیکا است و به دنبال حل این مشکل هستم.ماندن و یا نماندنم بستگی به حل این مشکلات دارد.
وی درباره اینکه آیا عملکرد خود را در یک سال گذشته قابل قبول می دانید، گفت: شایسته نیست درباره خودم اظهار نظر کنم و بهتر است مدیران عامل شرکت ها به این سوال پاسخ دهند. البته در تمام عمر کاری خود، هرگز کار موازی نداشته ام و درباره وظیفه ای  که به عهده دارم با تمرکز کامل کار می کنم و البته به کسی هم باج نمی دهم.ملاحظه ای ندارم و دنبال وصل بودن به جایی هم نیستم و همه توان خود را برای انجام وظایف خود بکار می برم.
دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران در پایان  خاطر نشان کرد: ملاک سندیکا در فعالیت های خود، نظرات مدیران عامل است. از نظر مالی ، فعالیت های سندیکا زیر نظر مدیران شرکت های بزرگ بیمه ای است و حق عضویت سندیکا  نسبت به ارقام شرکتهای بیمه عدد ناچیزی است. ولی در هر صورت شفافیت کامل داشته و توسط بهترین حسابرسان رسیدگی می شود و مدیران محترم شرکتها بر عملکرد آن اشراف و نظارت دارند.

 

آدرس کوتاه شده: