چچ

معرفی سندیکای بیمه گران ایران

تصمیم به تاسیس سندیکای بیمه‌گران ایران به سال 1316 باز میگردد.طبق ماده 9مصوبه هیات وزراء مورخ 26 مهرماه 1316 موسسات خارجه که در ایران مشغول به کار بودند باید به عضویت سندیکای بیمه گران ایران در می آمدند و مقرر شد نظامنامه تشکیل این سندیکا تهیه و به تصویب وزارت تجارت برسد. با تاسیس شرکتهای بیمه ایرانی در دهه 30، نیاز به سندیکا بیشتر احساس شد و به همین دلیل بیمه گران در سال 1340 دور هم جمع شده و مذاکراتی انجام دادند و در ادامه در جهت اجرای تصویب نامه هیأت وزراء، نخستین اساسنامه سندیکا در سال 1342 تهیه و به تصویب وزارت اقتصاد وقت رسید. در ماده اول این اساسنامه آمده بود:
«بمنظور حفظ و حمایت منافع حقه شرکتهای بیمه کشور و ایجاد همکاری و هماهنگی و توسعه و تعمیم بیمه در ایران-سندیکای بیمه گران ایران- به مدت نامحدود تشکیل می شود.»
سرانجام این سندیکا پس از سالها تلاش با اجتماع مدیران 11 شرکت بیمه فعال کشور، در تاریخ 11 اسفندماه 1344 تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرد.
با تصویب قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری که در جلسه 30 خرداد 1350 به تصویب نهایی نمایندگان مجلس رسیده، نظارت بر امور شرکتهای بیمه به بیمه مرکزی محول شد که ماده 75 این قانون به موضوع فعالیت سندیکای بیمه گران ایران می پردازد.
جدیدترین اساسنامه سندیکای بیمه گران ایران مشتمل بر 28 ماده و 13 تبصره در سال 1398 توسط شورایعالی بیمه تصویب و این اساسنامه جایگزین مصوبه 1383شد. به‌موجب این اساسنامه، سندیکای بیمه‌گران ایران تشکل صنفی، حرفه ای و غیرانتفاعی است و تمامی مؤسسات بیمه بازرگانی که در ایران فعالیت می‌ کنند، عضو سندیکا شناخته می‌شوند و صندوق تامین خسارتهای بدنی می تواند با تصویب مجمع عمومی خود، عضو سندیکا شود.
این سندیکا در حال حاضر 41 عضو دارد.

آدرس کوتاه شده: